În ultimii ani, sistemul de burse școlare din România a fost supus unor modificări majore, caracterizate de decizii politice nefundamentate, precum creșteri și reduceri arbitrare ale pragurilor de merit și eliminarea burselor de excelență olimpică, fără studii de impact, ceea ce a generat inechități și excluziuni. Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat o reformă amplă pentru a face față deficitului financiar uriaș al țării, propunând reducerea numărului de categorii de burse și stabilirea unor criterii mai stricte, bazate pe principii de raționalitate și sustenabilitate, comparând sistemul românesc cu cele din Italia și Germania, unde bursele se acordă pentru maximum 10-15% din elevi. În același timp, el a reafirmat angajamentul de a păstra bursele sociale pentru toți elevii în nevoie, chiar dacă fondul total va fi redus, și a avertizat asupra riscului de artificializare a notelor pentru obținerea burselor. Criticile venite din partea europarlamentarului Victor Negrescu, care amintește că România a primit peste 3 miliarde de euro prin PNRR pentru investiții în educație, subliniază necesitatea menținerii și îmbunătățirii burselor pentru a încuraja performanța și incluziunea socială, considerând decizia de reducere o greșeală. Expertul Marian Staș a evidențiat distorsiuni majore în sistem, precum pragul de 9 pentru bursele elevilor, considerat prea scăzut, și a propus un prag minim de 9,50 pentru promovarea meritocrației. În contextul protestelor elevilor și studenților împotriva reducerilor, reformele includ eliminarea burselor pentru olimpici, bursele pentru învățământul tehnologic și alte categorii, păstrând doar bursele de merit și sociale, și reorganizarea olimpiadelor pentru creșterea premiilor. Toate aceste măsuri sunt parte a unei strategii de echilibrare între performanță, echitate socială și responsabilitate fiscală, în condițiile în care cheltuielile cu bursele ating aproape 7 miliarde de lei anual, iar sistemul actual este considerat nesustenabil și plin de anomalii, necesitând o recalibrare pentru a asigura o educație echitabilă și de calitate în viitor.